2+2+3 – 3.yrityksen muuntelun suunnitelma

Haylie Pomroyn Dieetin ohjeet ja muutossuunnitelma:

Kolme erilaista vaihetta yhden tehoviikon aikana

Aineenvaihduntadieetillä noudatetaan ensimmäiset kaksi päivää ensimmäistä vaihetta, jonka aikana on tarkoitus purkaa stressiä ja tyynnyttää lisämunuaisia.

Dieetin kaksi päivää kestävässä toisessa vaiheessa on tarkoitus vapauttaa varastoitua rasvaa ja rakentaa lihaksia.

Aineenvaihduntadieetin kolmannessa vaiheessa noudatetaan ruokavaliota, joka keskittyy hormonien käynnistämiseen sekä sydämeen ja kehon omaan lämpöön.

Rytmitys:

  • Ma+Ti = hiilihydraatti tankkaus, ilman rasvaa
  • Ke+To= rasvanpoltto, ilman rasvaa sekä matalan Gi:n hiilihydraatteja
  • Pe+La+Su= rasvanpoltto, ilman matalan Gi:n hiilihydraatteja

Tärkeimmät käskyt

Aineenvaihduntadieetin aikana on tärkeää noudattaa tiettyjä käskyjä, jotta laihduttajan aineenvaihdunta todella nopeutuu.

  • Sääntö 1: Tärkeintä on syödä viidesti päivässä, 35 kertaa viikossa.
  • Sääntö 2: On tärkeää syödä 3–4 tunnin välein siten, että nukkumisaikaa ei lasketa.
  • Sääntö 3: On tärkeää syödä aina puolen tunnin sisällä heräämisestä.
  • Sääntö 4: Ohjelmaa on noudatettava vähintään 28 päivää.
  • Sääntö 5: Kunkin vaiheen mukaista ruokavaliota on tärkeää noudattaa – ja kohtaa tässä teen erillä tavalla migreenin, fibromylagian sekä hypotyreoosin vuoksi
  • Sääntö 6: Vaiheita on tärkeää noudattaa ennaltamäärätyssä järjestyksessä.
  • Sääntö 7: Syö luomuruokaa aina kun mahdollista.
  • Sääntö 8: Lihan on tärkeää olla nitriinitöntä, samoin minun pitää vältellä natriunglutamnaattia.
  • Sääntö 9: Kussakin vaiheessa on tärkeää kuntoilla vaiheen mukaisia sääntöjä noudattaen.

Kielletyt ruoat

Jokaisen erilaisen dieettivaiheen aikana noudatetaan omanlaistaan ruokavaliota. Näillä kolmella ruokavaliolla on kuitenkin yhteistä se, että tietyt ruoka-aineet ovat kiellettyjä koko 28 päivän ajan.

Dieetin aikana ei ole sallittua syödä vehnää, maissia, maitotuotteita, soijaa, hienosokeria, kofeiinia, alkoholia, kuivahedelmiä, hedelmämehuja, keinotekoisia makeutusaineita tai rasvattomia dieettituotteita.

Kiellettyihin kuuluu myös:

Fibroon mahdollisesti auttavia kihdin hoito-ohjeita:

Hyvin runsaasti puriineja sisältäviä ja kokonaan vältettäviä ruoka-aineita

  •  Pienet kalat (kalan nahka) ja simpukat
  •  Sisäelimet (maksa, munuainen)
  •  Hiiva

Runsaasti puriineja sisältäviä ja vain vähän kerrallaan syötäviä ruoka-aineita

  • Kala
  • Liha, erityisesti sianliha
  • Pavut, herneet, soija, parsa, sienet

Hypotyreoosi:

Goitrogeenit eli ne jotka luultavasti suurena määränä häiritsevät, raakana nautittuna jodin imeytyimistä:

Goitrogenic foods

Wikipedia auttoi selvittämään mitä kasveja nuo goitrogeenit ovat.

linkki sivulle, josta allaoleva on kopioitu

Mitä minä sitten voin syödä? 

Unohdan osittain nuo kieltolistat ja tavoittelen dieetin ehdotusten mukaisia ruokia – minun pitää välttää stressiä!

Ravinto ja lisäravinteet

Hyvä luonnollinen ravinto ja usein myös ravintolisät ovat kilpirauhasen vajaatoimintaa sairastavalle potilaalle tärkeitä. Näillä luontaisilla tukihoidoilla pyritään ravitsemaan soluja, korjaamaan soluvaurioita ja pysäyttämään autoimmuunireaktioita. Jos hoidot aloitetaan ajoissa, voidaan lievä kilpirauhasen vajaatoiminta mahdollisesti korjata normaaliksi ilman varsinaisia lääkkeitä.

Ruokavaliossa kannattaa,  suosia runsaasti raakaravintoa: marjoja, hedelmiä, vihanneksia ja vihreää salaattia, proteiinilähteitä kuitenkaan unohtamatta mm. kilpirauhaselle tärkeän tyrosiini-aminohapon saamiseksi. Hyvä proteiinilähde on kala, rasvaisesta kalasta saa myös paljon välttämättömiä omega-3-rasvahappoja. Siemenmaidot, pähkinät ja mantelit sisältävät myös proteiinia ja hyvää rasvaa ja ovat ravitsevia. Maitotuotteet, erityisesti hapanmaitotuotteet, vähärasvainen juusto ja kananmuna ovat yleensä suositeltavia ja ne ovat myös tärkeitä jodin lähteitä Suomessa. Merilevää voi hypotyreoosipotilas käyttää, mutta maltillisesti. Kilpirauhanen tarvitsee jodia, mutta kohtuudella. Optimaalinen jodin saanti on 150-200 mikrogrammaa/vrk. Suoliston kunnosta tulee huolehtia mm. syömällä riittävästi kuitua ja useat hyötyvät myös maitohappobakteereista eli probiooteista. Gluteeniton ruokavalio voi joillekin olla hyödyksi. Keliakia ja kilpirauhashäiriö voi esiintyä samanaikaisesti. Täysjyväviljoja kannattaa suosia.

Rikkeet eli muunnokset jotka teen tietoisesti:

Ma+Ti= käytän ruuanvalmistuksessa mahdollismman vähän rasvaa

Ke+to= käytän ruuanvalmistuksessa mahdollisimman vähän  rasvaa sekä lisukkeina oliiveja (jotka parantavat heti heikottavaa oloa) ja hiukan oliiviöljyä- Ajatuksena myös se että, lihavuuteni johtuisi lopultakin matala-asteisesta tulehustilasta kehossani.

ruokavaliohoito matala-asteiseen tulehdukseen

Käytän myös vähärasvaisen kalan sijaan rasvaisia kalalajeja: lohta, makrilliä, silliä.

Olen myös käyttänyt maitorahkaa sekä marjoja taltuttamaan nälkää välipaloina, pyrin välttämään hapattamattomia maitotaloustuotteita. Perusteluna valinnalle on maitorahkan sisältämä jodin sekä seleenin ja magnesiumin vuoksi. ( En myöskään käytä mitään mehukeittoja, kueten FitLinen kehokuurilaiset,  niiden vähäravinteisuuden vuoksi. ) Marjojen käyttöä perustelen sillä, että ne kuuluvat terveelliseen ruokavalioon sisältämiensä vitamiinien sekä hivenaineiden ja vähä sokerisuutensa vuoksi. Kehoni siis tarvitsee: C-vitamiinia, karotenoideja, k-vitamiinia, sekä niiden sisältämät kivennäis- ja hivenaineet.

En myöskään erottele kananmunan valkuaista sekä keltuaista toisistaan, sillä tutkimusten valossa kananmunan keltuaisen sisältämät jutut ovat huomattavan tärkeitä – etenkin kilpirauhaseni tarvitsee sen sisältämän Jodin, seleenin ja D-vitamiinin ja koliinia kaipaa muistini. Ja keltuaisessa oleva rasvamäärä on loppujen lopuksi aika pieni – eikö totta?

totuus kananmunasta -tohtori.fi

Pe+La+Su= käytän lisäksi myös  juustoa (Jodi+D)

Tiedostan, että tekeämäni muutokset hidastavat laihtumista, mutta toivon että migreeni jäisi pois ja ettei kilpirauhaseni menisin taas sekaisin – kuten kuuri.1n jälkeen kävi. Raportoin tuloksista varmaan jo seuraavana lauantaina.

 

Mainokset